Juliste: Noora Lindén
Pekka on -kuten kaikki tietävät- hännätön kissa, ja sellaisena saanut osakseen ihan liikaa pilkkaa ja pitkiä katseita. Erityisesti kiusaajana ”kunnostautuu” Monni-kissa apureineen. Pekka on kuitenkin sanavalmis kolli, jolla on paljon ystäviä ja terävät hoksottimet, ja usein Monni saakin nolona todeta pilkkansa kolahtavan omaan nilkkaan. Pekka Töpöhäntä -näytelmä oli valittu ohjelmistoon juuri kiusaamisteemansa vuoksi, sillä vuosi 2020 oli Hirvareissa julistettu kiusaamisen ja syrjinnän vastaiseksi vuodeksi, ja kaikki kauden näytelmätekstit käsittelivät aihetta omasta näkökulmastaan, omille katsojakunnilleen sopivalla tavalla. Valitettavasti vain vuosi 2020 tullaan Hirvareissakin muistamaan aivan muista “ansioista”, kuin näytelmävalinnoista.
Pekka Töpöhännän taival Hirvareissa alkoi syksyllä 2019, Loviisan Grubertin johdolla. 12 -henkinen Pikkuhirvareiden ryhmä pääsi näytelmän harjoittelussa aivan loppusuoralle saakka, kun kevään 2020 korona-aalto iski, ja ensi-ilta jouduttiin perumaan. Syksyn muiden tuotantokiireiden takia Töpöhännän esityskausi siirrettiin suoraan kevääseen 2021, jolloin kuitenkin Hirvareiden pitkäaikainen ohjaaja Grubert joutui jättämään jäähyväiset ryhmälleen ja koko teatterille, saatuaan syksyksi jatko-opiskelupaikan Helsingistä.
Syyskaudesta alkaen Pikkuhirvareiden uutena veturina aloitti teatteri-ilmaisun ohjaaja Kaisa Saarakkala, joka puolestaan joutui luopumaan pestistä sairastumisen vuoksi, ja lopulta, helmikuussa 2021 ryhmän ohjakset otti käsiinsä teatterinjohtaja Minna-Stiina Saaristo-Vellinki. Uuden aikataulun myötä osa näyttelijöistäkin joutui jättäytymään pois tuotannosta, mutta heidän tilalleen löydettiin paikkaajia muista teatterin ryhmistä. Näyttelijöiden kärsivällisyyden lisäksi pitkä harjoituskausi ja lukuisat roolivaihdokset koettelivat myös puvustajan hermoja, kun vaatteita korjailtiin milloin kenenkin ylle, ja samaan aikaan alkuperäisetkin jäsenet alkoivat kasvaa ulos puvustuksestaan.
Toinen koronakevät ei kuitenkaan tuonut helpotusta tilanteeseen, vaan aiottua ensi-iltaa jouduttiin rajoitusten takia siirtämään eteenpäin vielä kolmesti, ennen kuin Töpöhäntä vihdoin pääsi kauan odotettuun maaliinsa 23.5. Iloon sekoittui silti myös pettymystä, sillä edelleen voimassa olevien kokoontumisrajoitusten vuoksi esityksiin voitiin ottaa vain kymmenen katsojaa kerrallaan. Lähes kaksi vuotta kestäneen ja paikoin hyvinkin kuoppaisen harjoitustaipaleen olisi suonut päättyvän täysiin katsomoihin ja raikuviin aplodeihin, mutta vallitsevalle tilanteelle ei kukaan mahtanut mitään, niinpä Töpöhännän kaikkiaan 9 esityksen (23.5.-1.6.2021) katsojasaldo oli vaatimattomat 92 katsojaa. (Kaksi alle 3 v. lasta ylimääräisinä). Nuoret taiteilijannalut kuitenkin venyivät esityksissä upeisiin suorituksiin ja kasvoivatkin koko prosessin aikana paitsi pituutta, myös näyttelijöinä niin, että lopputulosta arvosti harvalukuisen katsojajoukon lisäksi myös Turun Sanomien kriitikko Frida Maria Pessi kritiikissään.
PEKKA TÖPÖHÄNTÄ
Dramaturgia: Gösta Knutssonin lastenkirjojen pohjalta Helena Anttonen
Sovitus: Loviisa Grubert ja Minna-Stiina Saaristo-Vellinki
Ohjaus / Kausi 2019-2020: Loviisa Grubert
Ohjaus / Syksy 2020: Kaisa Saarakkala
Ohjaus / Kevät 2021: Minna-Stiina Saaristo-Vellinki
Puvustus: Kaarina Kopola
Lavastus: Juha Siltanen ja työryhmä
Rekvisiitta: Minna-Stiina Saaristo-Vellinki
Musiikki ja äänisuunnittelu: Jarno Saaristo
Tekniikan ajo esityksissä: Frida Fors
Valokuvat: Mika Nurmi Photography
Juliste: Noora Lindén
LISÄÄ KUVIA
TURUN SANOMIEN ARVOSTELU